تجهیزات و سیستمهای تهویه مطبوع

تفاوت کولرگازی و اسپلیت

تفاوت کولرگازی و اسپلیت

تفاوت کولرگازی و اسپلیت چیست ؟ با تغییر دما و آغاز فصول گرم یا سرد، عموماً افراد شروع به جستجو و انتخاب و یا جایگزین کردن بهترین سیستم گرمایشی و سرمایشی برای فضای دلخواه خود می‌کنند. 

کولر گازی چیست؟

محتوا پنهان

کولر گازی نوعی دستگاه تهویه هوا می‌باشد که هم قابلیت گرمایش و هم سرمایش را دارند. این دستگاه با استفاده از چرخه تبرید تراکمی گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع می‌کند.

در بعضی مدل‌ها امکان معکوس کردن این چرخه وجود داشته و می‌توان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد.

هر دستگاه کولر گازی از چهار جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، اپراتور و شیر انبساط تشکیل می‌شود. این دستگاه به دلیل استفاده از گاز تبرید مخصوص جهت خنک سازی، هنگام ورود به بازار ایران به نام کولر گازی شهرت یافته است.

انواع کولرهای گازی عبارتند از:

  • کولر گازی یک تکه یا پنجره ای سرمایشی و گرمایشی.

  • کولر گازی دوتکه (اسپیلت)سرمایشی و گرمایشی.

  • کولر گازی پرتابل(قابل حمل).

  • کولر گازی ایستاده سرد و گرم.

  • کولر گازی سقفی (کاستی) سرد و گرم.

  • کولر گازی داکتی (کانالی)سرد و گرم(در این نوع ممکن است گرمایش به صورت کویل آب گرم باشد).

  • کولر گازی چند شعبه یا مولتی وی (در ظرفیت‌های 38000 BTU به بالا در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می‌شود).

تفاوت کولرگازی و اسپلیت

 

مطالعه بیشتر: بهترین سیستم سرمایشی و گرمایشی برای منزل 

اسپلیت چیست؟

اسپلیت ها(Split) نسل پیشرفته کولرهای گازی هستند و از دو واحد مجزا ساخته می‌شوند. یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور است که در خارج از ساختمان نصب می‌گردد و یونیت داخلی که واحد تبخیر (اپراتور) در آن جای دارد در داخل ساختمان جای می‌گیرد.

یونیت خارجی و یونیت یا پنل داخلی از طریق دو لولهٔ مسی یا آلومینیومی به همدیگر مرتبط هستند؛ لولهٔ باریکتر گاز سرد را از یونیت بیرونی به یونیت داخلی منتقل می‌کند و لوله ضخیم‌تر کار خروج و انتقال گاز گرم را به یونیت و کمپرسور بیرونی به عهده دارد.

این نوع کولرها شامل دو مدل معمولی و اینورتر می‌شوند که در مدل اینورتر تا حداکثر 60 درصد (البته در شرایط ایده‌آل) مصرف انرژی را نسبت به مدل معمولی کاهش می‌دهد.

بنابراین در پاسخ به تفاوت کولرگازی و اسپلیت می‌توان گفت: واژه های کولر گازی و اسپلیت یکی نیستند و در واقع اسپلیت ها نسل پیشرفته کولرهای گازی هستند که از سیستمی مشابه به کولرهای گازی برای خنک کردن استفاده می‌کنند.

تفاوتی در نحوه عملیات آنها به شکل جدی دیده نمی‌شود؛ اما اسپلیت ها مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به کولرهای گازی دارند که این امر موجب شهرت فراوان و فروش بیشتر آنها نسبت به کولرهای گازی شده است.

مزیت‌های اسپلیت

مصرف کم برق

یکی از ضعف‌های عمده‌ای که کولر های گازی داشتند مصرف زیاد برق بود که در اسپلیت ها این ضعف برطرف شده است. برچسب انرژی اکثر اسپلیت‌ها A است که این امر یکی از نکات مثبت یک دستگاه برقی محسوب می‌شود.

تنظیم رطوبت هوا

اسپلیت علاوه بر انجام عمل سرمایشی و گرمایشی و رساندن دمای محیط به دمای دلخواه، رطوبت هوا را نیز تنظیم می‌کنند.

تصفیه هوا

اسپلیت ها با داشتن فیلتر ضد آلرژی میکروب‌ها، بوهای شیمیایی، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا، آلودگی آن را از بین می‌برند.

ظرفیت بالا

حجم کانال این سیستم ها نسبت به کولرهای گازی بسیار بالاتر است و در ظرفیت‌های بالا تولید می‌شوند و بنابراین مساحت بیشتری را خنک می‌کنند.

خنک کنندگی سریع و یکنواخت

اسپلیت ها قابلیت تقسیم برودت در محیط را دارند، بدین معنا که عمل خنک کنندگی فضا را به صورت یکنواخت در همه نقاط و در مدت زمان کم انجام می‌دهند. اما بعضی از کولرهای گازی نمی‌توانند دمای محیط را تنظیم کنند.

کم صدا بودن

یکی از عیب‌های کولر های گازی بسیار پر سر و صدا بودن آنها بود که این امر موجب نارضایتی مصرف کنندگان آن شده بود اما در اسپلیت ها این نقص برطرف شد.

طراحی شده در ابعاد مختلف

اسپلیت ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند که متناسب با دکوراسیون فضا قابل استفاده می‌باشند. همچنین این سیستم قابل نصب به صورت جداگانه برای هر واحد ساختمانی می‌باشند.

مطالعه بیشتر: انتخاب ظرفیت کولر گازی و اسپیلت

در این مقاله در مورد فرق کولر گازی و اسپلیت صحبت کردیم و بیان شد که کولر گازی و اسپلیت مترادف هم نیستند و در واقع اسپلیت ها اگر چه از سیستمی مشابه به کولرهای گازی برای خنک کردن استفاده می‌کنند و تفاوتی به شکل جدی از نظر عملیات بین آن‌ها دیده نمی‌شود اما اسپلیت‌ها نسل پیشرفته کولرهای گازی هستند و مزیت‌های بسیار زیادی به آنها افزوده شده که موجب شهرت و فروش بیشتر آنها شده است. 

اگر به دنبال خرید اسپلیت مناسب با توجه به متراژ منزل، محل کار و … هستید، همکاران ما در ایران پیلوت آماده ارائه خدمات مشاوره برای خرید بهترین کولر گازی و اسپلیت هستند. 

2 نظر در “تفاوت کولرگازی و اسپلیت

  1. علیپور گفت:

    ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

    1. شیوا لازمی گفت:

      خواهش می کنم. انجام وظیفه کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *