تاسیسات گرمایش و موتورخانه

منبع کویل دار

اطلاعات در مورد منبع کویل دار

از منبع کویل دار برای تامیین و نگهداری آب گرم در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود. درواقع یک مبدل حرارتی است که از آن برای گرم کردن و نگهداری آب استفاده می کنند.

در منبع کویل دار چندین لوله مسی وجود دارد که آب و بخار خروجی بویلر، به کمک پمپ سیرکولاتور در لوله های مسی جریان میابد. لوله های مسی درون منبع نصب می شوند و آب درون منبع در تماس با لوله های مسی قرار می گیرد و به صورت غیرمستقیم گرم می شود. برای انتخاب یک منبع کویل دار لازم است با انواع آن و نحوه انتخاب این منابع آشنا شویم.

 

منبع کویل و انواع آن

ساختار منبع کویل دار بدین صورت است که از ورقه گالوانیزه سیاه با دو عدسی در ابتدا و انتها به روش جوشکاری و با برش کاری تولید میشود.

در دیواره یا عدسی این منبع محلی برای نصب کویل درون مخزن در نظر گرفته می شود که این کویل وظیفه انتقال حرارت را دارد.ضخامت ورق های مورد استفاده در ساخت منبع کویل داربسته به حجم و فشار کاری آنها از ضخامت 2 تا 10 میلی متر متفاوت است.

ضخامت کویل بکار رفته در منبع کویل دار از نوع مس بصورت حلقوی یا رفت و برگشت منتهی به تیوب شیت و دیوایدر (جداکننده) است که مسیر رفت و برگشت را مجزا می سازد.

ضخامت کویل منبع کویل دار از 7/0 میلیمتر تا 1 میلیمتر بسته به سیال واسطه حرارت (آبگرم –آبداغ- بخار و …) متفاوت است.سایز معمول کویل های به کار رفته در منابع کویل دار 4/1- 4/2- 8/7 اینچ است.

منبع کویل دار آبگرم می تواند به دو صورت افقی و عمودی طراحی و ساخته شود که باتوجه به فضای موتور خانه میتوان هر یک راانتخاب کرد.

منابع کویل دار افقی بدون هیچ گونه پایه و نگهدارنده عرضه می شوند و در هنگام نصب بنا به ارتفاع نصب پایه و نگهدارنده مناسب اجرا می گردد.

منبع کویل دار افقی بدلیل فشار نسبتا ثابت در تمامی سطح داخلی منبع از یک سایز ورق با ضخامت معین تولید می شود.  اما در منابع کویل دار عمودی بدلیل وارد آمدن فشار زیاد به عدسی پایین می بایست این مسئله مد نظر قرارگیرد و در صورت لزوم ضخامت عدسی را تغییر داد.

اجزای منابع کویل دار چیست؟

بدنه:  بدنه این منابع از ورق گالوانیزه با ضخامت های مشخص ساخته می شود ضخامت ورق ها با توجه به ظرفیت ، دمای آب منبع و فشار سیستم انتخاب می شود.

کویل: در سیستم از کویل های مسی برای انتقال حرارت به دلیل ضریب انتقال گرمای بالا استفاده می شود.

دریچه بازدید: دریچه ای در بدنه منبع و هم تراز با قسمت کویل دار منبع وجود دارد که از این دریچه برای بازدید از کویل بازبینی داخل منبع  و انجام تعمیرات استفاده می شود.

لوله های ارتباطی منبع:  شامل لوله های آب سرد و گرم بهداشتی و لوله های گرمایش (کویل) است.

بوشن: قطعه پیچ دار است که در دو حالت پلاستیکی و فلزی ساخته می شود. وظیفه پوشش ها اتصال دو لوله ارتباطی به یکدیگر است.

انواع مختلف سنسورها را می توان به وسیله بوشن به منابع کویل دار متصل کرد سنسور دما،شیر اطمینان ،شیرتخلیه ،گیج فشار.

 

اتصالات منبع کویل دار

 

اتصالات-منبع-کویل-دار

منبع کویل دار باید دارای اتصالات : ورودی- خروجی- تخلیه- شیر اطمینان- ترمومتر- برگشتی آبگرم مصرفی- فشار سنج به صورت تعبیه شده روی منبع باشند.

در ساخت منابع کویل دار باید به مسئله از هم گسستگی و فاصله گرفتن لوله های رفت و برگشت کویل از یکدیگر به دلیل سرد و گرم شدن، فشار آب، رسوب و …. توجه شود و در هنگام تولید و ساخت توسط پلیت های مخصوص که  از الگوی تیوب شیت برش خورده اند در طول 3/4 انتهایی کویل ها استفاده نمود تا هنگام تعمیرات امکان خروج کویل از دهانه تعبیه شده روی منبع کویل دار وجود داشته باشد.

 

شیوه کار منبع کویل دار

منبع کویل دار و منابع دوجداره جزء منابع تحت فشار هستند به همین دلیل عدسی بکار رفته در قسمت ابتدایی و انتهایی مخزن که معمولا بیشترین فشار وارده را تحمل می کنند.

نباید بصورت عمود به بدنه استوانه ای جوشکاری شود بلکه در قسمت انتهایی عدسی باید دارای خمیدگیی (لبه دار) باشد تا جوشکاری به موازات بدنه استوانه منبع انجام گردد.

منابع کویل دار باید دارای دریچه بازدید به جهت انجام تعمیرات باشند در ظرفیت های پایین تر دریچه های بازدید بصورت هند هول و در ظرفیت های بالا، بالاتر از 2000 لیتر بصورت منهول طراحی و اجرا می گردند

منابع کویل دار بر خلاف منابع دوجداره نیاز به نگهداری دارند. روی بدنه منبع کویل دار در ارتفاع حدودا 3/4  بالایی محلی برای نصب ترمومتر تعبیه شده است که برای نمایش درجه حرارت آب داخل منبع بکار می رود. از ترمومترهای 10 سانتی غلاف دار استفاده شود.

انرژی ورودی منبع کویل دار توسط آب گرم- آبداغ- بخار و….. تامین می گردد. برای کنترل این انرژی ورودی در سیستم آبگرم از شیرهای برقی دوراهی در مسیر اصلی و یا سه راهی مسیر بای پاس و یا خاموش و روشن شدن الکتروپمپ آبگرم استفاده می شود.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد راهنمایی کاملی برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی و اسپیلت فراهم کرده باشد چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره داشته باشید کارشناسان ما در  ایران پیلوت آماده ارائه خدمت هستند. همچنین جهت تکمیل این مقاله منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *