تجهیزات و سیستمهای تهویه مطبوع

ظرفیت کولر گازی و اسپیلت

انتخاب ظرفیت کولر گازی و اسپلیت

در این مقاله قرار است در مورد انتخاب  ظریفت کولر گازی و اسپیلت بر حسب متراژ صحبت کنیم.

توجه به ظرفیت  کولر گازی و اسپلیت هنگام خرید یکی از فاکتورهای مهم است که نباید نادیده گرفته شود، انتخاب ظرفیت کولر گازی و اسپلیت برحسب متراژ فضایی است که این دستگاه‌ها قرار است در آن نصب شوند. در این مقاله سعی داریم ظرفیت مناسب کولر گازی و اسپلیت برای هر متراژ را بیان کنیم.
اگر مایل هستید تفاوت بین کولر گازی و اسپیلت را بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت بین کولر گازی و اسپیلت را مطالعه نمایید. اما به صورت کلی می‌توان گفت که اسپلیت‌ ها نسل پیشرفته کولر های گازی هستند که به دلیل استفاده از کمپرسورهای پیشرفته مصرف برق کمی دارند ولی این دو از سیستم خنک کردن مشابهی استفاده می‌کنند.
نحوه عملکرد کولر گازی به این شکل است که برای رساندن محیط به دمای دلخواه، کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دمای مطلوب به کار خود ادامه می‌دهد و اگر مساحت فضایی که کولر گازی و اسپلیت در آن نصب می‌شود با ظرفیت این دستگاه‌ها متناسب نباشد کمپرسور آسیب جدی می‌بیند. بنابراین برای افزایش بهره‌وری مهمترین عامل جهت انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی، مساحت فضای مورد نظر است.

عوامل موثر در انتخاب ظرفیت کولر گازی و اسپیلت

انتخاب ظرفیت کولرگازی و اسپلیت ایستاده مناسب برای اداره و شرکت

  • نوع آب و هوای منطقه
  • موقعیت ساختمان در بین طبقات
  • موقعیت ساختمان در بین طبقات آپارتمان(شمالی یا جنوبی)
  • موقعیت آشپزخانه و اجاق گاز
  • تعداد در و پنجره‌ها
  • وضعیت عایق حرارتی ساختمان
  • نوع کاربری ساختمان(مسکونی، تجاری، اداری)

معیار اندازه گیری ظرفیت کولر گازی و اسپیلت

هوای مطبوع خانه با کولرگازی و اسپلیت مناسب

کولر های گازی و اسپلیت ها در دو نوع سرد یا سرد و گرم تولید می‌شوند. منظور از سرد این است که دستگاه تنها دارای عملکرد سرمایشی است و سرد و گرم نشاندهنده این است که کولر گازی و اسپیلت علاوه بر سرمایش دارای عملکرد گرمایشی نیز هستند. برای نشان دادن ظرفیت سرمایش و گرمایش کولر گازی و اسپیلت از واحد BTU استفاده می شود که تعریف آن به شرح زیر است:

BTU واحد اندازه‌گیری تغییر دما و مخفف British thermal unit است که عبارتست از: مقدار گرمایی که آب را از دمای 60 درجه فارنهایت به 61 درجه فارنهایت برساند. اما اصطلاحاً بی تی یو به میزان قدرت خنک کنندگی کولر گازی با توجه به مساحت گفته می‌شود و BTU بالاتر نشان‌دهنده قدرت سرمادهی بیشتر کولر است.

ظرفیت کولرگازی و اسپیلت برحسب متراژ به صورت تقریبی

ظرفیت کولر گازی و اسپلیت

اگر بخواهید ظرفیت کولر گازی و اسپیلت را برای سایر متراژهایی که که در جدول بالا وجود ندارد، محاسبه کنید می‌توانید به صورت زیر عمل کنید.

با راهنمای این جدول می توانید برای هر متراژی ظرفیت کولرگازی مناسب را محاسبه کنید

همانطور که اشاره شد نوع آب و هوای منطقه و نوع کاربری ساختمان از دیگر عوامل موثر در انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی و اسپیلت است که برای محاسبه ظرفیت برای هر کدام از این شرایط می‌توان از جدول زیر کمک گرفت.

راهنمای محاسبه ظرفیت کولر گازی و اسپلیت برای انواع آب و هوا و اماکن اداری تجاری و مسکونی

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد راهنمایی کاملی برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی و اسپیلت فراهم کرده باشد چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره داشته باشید کارشناسان ما در ایران پیلوت آماده ارائه خدمت هستند. همچنین جهت تکمیل این مقاله منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *