عمومی

دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی و اطلاعاتی در رابطه با آن

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید ضرورت  استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی در برخی مناطق چیست؟ چرا امروزه استفاده از تصفیه آب زیاد شده است؟ برای یافتن پاسخ سوال خود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مفهوم واژه تصفیه آب به سیستم هایی گفته شده که ذرات ناخالصی و یا آ لودگی ها را از آب جدا می‌کند. البته ممکن است سیستم به گونه ای باشد که کامل آب را تصفیه نکند. این دستگاها  درمقیاس‌های متفاوت صنعتی و خانگی به بازار عرضه می‌شوند.

علاوه بر تصفیه آلودگی های مضر این دستگاه ممکن است یک سری املاح مفید را از آب جدا کند. با این حساب تصفیه آب خانگی مفید میباشد یا مضر؟ امید است که در ادامه ی متن پاسخ گوی چالش های ذهنی شما عزیزان باشیم.

شناخت دستگاه تصفیه آب خانگی

 معرفی دستگاه تصفیه آب خانگی

علت اصلی استفاده از تصفیه آب خانگی میتواند این باشد که نفوذ آلودگی به خصوص نیترات به آب برای سلامت انسان بسیار خطرناک و ممکن است سبب بیماری های مرگباری شود. علاوه بر این آب لوله کشی صنعتی حاوی آلاینده هایی است که می‌ توان به چند مورد ازآن ها از جمله گل و لای ، پس آبهای صنعتی و خانگی،باکتری و میکروب های مضر و بیماری زا اشاره کرد.

از همین رو برای از بین بردن بیماری های آلاینده های شیمیایی و صنعتی موجود در آب  ، فلزات سنگین، نیترات موجود درآن ،هم چنین تنظیم درجه سختی آب در محدوده نیاز و تامین آب شرب  از دستگاه تصفیه آب خانگی که مجهز به چند فیلتر  الیافی، کربن خطی و بیو سرامیک و…استفاده می‌شود.

دستگاه های تصفیه آب علاوه بر ویژگی های که در بالا ذکر شده با استفاده از فیلتراسیون ویژه ای که دارد می‌تواند با افزودن یون مفید، آب سالم و گوارایی را برای آشامیدن و مصارفی مانند آشپزی و … فراهم کند.

عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه است؟

دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه کار میکند ؟ ابتدا شیر ورودی استیل دستگاه تصفیه آب را باز کنید تا آب آشامیدنی لوله کشی شهری از طریق شلنگ تصفیه آب وارد فیلتر مرحله اول دستگاه تصفیه آب خانگی شود. آب آشامیدنی لوله کشی شهری سرشار از املاح مضر و درشتی است که با چشم دیده می‌شوند و در کتری رسوب می‌کنند.

فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب

این املاح در بدو ورود به فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی در مرحله اول، حذف و تصفیه می‌گردند. این املاح درشت عبارت اند از : شن و ماسه و گل و لای، املاحی که باعث بروز سنگ کلیه در بدن انسان می‌شوند.

علاوه بر اینها اگر از ورود این املاح به دستگاه آب تصفیه کن جلوگیری نشود باعث کیپ شدن و گرفتگی شلنگ ها و رسوب در پمپ دستگاه تصفیه آب خواهد شد و عمر قطعات تصفیه آب را کم خواهد کرد.

پس از حذف املاح درشت ، آب از شلنگ تصفیه آب به هوزینگ دوم و سوم و فیلتر شماره دو و سه تصفیه آب خانگی می‌رود. در فیلتر کربن اکتیو شماره دوم و فیلتر کربن بلاک شماره سوم آب شیرین کن ، کلر و مواد جانبی تصفیه و حذف می‌شوند.

ضررهایی که کلر در آب آشامیدنی به بدن وارد می‌کند بسیار زیاد است که از جمله آن می‌توان به ریزش مو و چین و چروک شدن صورت اشاره کرد. نحوه کار دستگاه تصفیه آب  به این صورت است که در آب با آزاد سازی یون های مثبت و منفی کربن ، کلر جذب کربن میگردد و از فیلتر مرحله دوم و سوم عبور نمی‌کند.

پس از فیلتر مرحله دوم و سوم آب باید طبق قاعده وارد فیلتر مرحله چهارم تصفیه آب خانگی شود. اما به دلیل ریز بافت بودن این فیلتر، آب وارد پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی می‌شود. عملکرد و نحوه کار پمپ تصفیه آب خانگی به این صورت است که آب را با فشار زیاد از فیلتر ریز بافت ممبران عبور دهد.

ممبران

ممبران تصفیه آب خانگی ، قلب اصلی دستگاه بوده و تمام املاح مضر آب آشامیدنی را پشت غشاهای خود نگه می‌دارد. فیلتر مرحله چهارم ممبران تصفیه آب خانگی، جز فیلتر های بالایی به شمار می‌آید.

شیوه کار ممبران بدین صورت است که قابلیت تصفیه و املاح بسیار ریز در آب را  تا ابعاد کوچکتر از یک صد هزارم میکرون را دارد. از همین رو املاحی مانند آرسنیک و نیترات و … از آب آشامیدنی حذف می شود تا علاوه بر تنظیم درجه سختی آب بتواند آب سالمی را در اختیار ما قرار دهد.

ممبران تصفیه آب دارای دو خروجی است که خروجی اول آب کثیف و املاح مضر را وارد فاضلاب ظرفشویی می‌کند. (به اصطلاح می‌توان گفت خروجی که آب پساب را تخلیه می‌کند.) و خروجی دیگر برای آب تصفیه شده است. پس از آن آب تصفیه شده به سمت مخزن هدایت می‎‌شود تا آب مقطر داخل مخزن ذخیره آب جمع شود.

طبعیتا مصرف آب مقطر برای بدن ضرر دارد اما هنگامی که شما شیر روی سینک را باز می‌کنید آب از فیلتر پنجم و ششم و هفتم عبور می‌کند تا با اضافه کردن املاح مفید به آن با تنظیم درجه سختی بتوان آب مناسب آشامیدن را به دست آورد.

 اجزای دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاه تصفیه آب بخش های مختلفی وجود دارد که هر کدام وظیفه به خصوصی را به عهده دارند. از جمله این قطعات می‌توان ازشیر مخزن، شیر برداشت تصفیه ،بست فاضلاب،هوزینگ دستگاه تصفیه آب خانگی، اتصالات دستگاه تصفیه آب،سوویچ فشار، سوویچ فشار بالا، شیر برقی، آدابتور تصفیه آب، پوسته کارتریج ،محفظه کارتریج، آچار شیر برداشت، و … اشاره کرد. در ادامه به توضیحی در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

پایه (شاسی دستگاه تصفیه آب خانگی)

اجزای دستگاه تصفیه آب برای کنار هم قرار گرفتن دارای براکت(پایه) است که این براکت می‎تواند پابه بلند یا پایه کوتاه باشد.

شاسی -تصفیه آب

 

مخزن  دستگاه تصفیه آب خانگی

 

جایی برای قرار گیری آب تصفیه شده که معمولا کنار دستگاه قرار می‌گیرد و قطعاتی به آن متصل است. این مخزن دارای بدنه ای از جنس های مختلفی است . از آنجا که آبی که دورن مخزن قرار می‌گیرد  ممکن است دارای آلودگی‌هایی باشد که ما از آن بی خبر بمانیم و ممکن این آلودگی ها به رشد بالایی برسد که فیلتر از مهار آن ناتوان باشد، بنابراین مخزن آب باید از مواد بهداشتی ساخته شده باشد و اگر دارای لایه فلزی باشد مقاوم تر است.

البته این نکته شایان ذکر است که طبق توصیه کمپانی ها هر ساله باید این مخزن شست وش و  داده شود تا از آلودگی های احتمالی از بین برود.

این مخزن ها تحت فشار بوده و یک کیسه هوا  در آن وجود دارد که هوای موجود در این کیسه باعث می‌شود حتی در زمان قطع برق آب موجود در مخزن به صورت کامل تخلیه گردد. به این مخزن شیری متصل است که جهت ورود و خروج آب درون مخزن می باشد.

ممکن است فشار هوای درون مخزن کاهش پیدا کند که این باعث افت فشار آب می‌شود. همچنین حجم آب خروجی کاهش می‌یابد.که در این صورت مخزن را دوباره باید شارژ(بادی که در مخزن وجود دارد تنظیم شود.)گردد.

اگر به صورت دوره‌ای به تعویض فیلترها بپردازید و از فیلترهای با کیفیت استفاده کنید. معمولا مشکل آلودگی دیر تر ایجاد خواهد شد.این مخزن‌ها توسط شرکت های مختلف از جمله ایران ،تایوان و … ساخته می‌شود.

مخزن دستگاه تصفیه آب

شیر برداشت دستگاه تصفیه آب خانگی

شیر برداشت قطعه ای از دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد که زیر سینک نصب می‌شود. شیر بر روی سینک نصب می‌شود و می‌تواند آب تصفیه شده را از آن برداشت کرد.

جنس شیر و آلیاژ به کار رفته در آن از اهمیت بالایی بر خوردار است. آلیاژبه کار رفته در این شیر باید از جنس کروم باشد. نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفت مغزی این شیر باید قابل تعویض باشد تا در صورت خرابی نیاز به تعویض کل شیر نباشد.

معمولا این شیر درون دستگاه تصفیه آب وجود دارد و نیازی به خرید شیر به صورت جداگانه نیست. اما مدل(اهرمی با علمک بلند و فلکه ای با علمک کوتاه) و کیفیت شیر(هر چه وزن شیر بیشترباشد دارای کیفیت بالاتری است.) در قیمت تصفیه آب تاثییر گذار است.

شیر برداشت تصفیه

هوزینگ

هوزینگ محفظه به کار رفته در سیستم تصفیه آب که فیلتر و پیش فیلتر ها در آن قرار می‌گیرند. در مدل های متنوعی جهت کارایی های مختلفی وجود دارد.

برای دستگاهای تصفیه آب معمولا از هوزینگ های 10 اینچ پلاستیکی و شیشه ای از جنس پروپیلن استفاده می‌گردد و برای دستگاهای تصفیه آب صنعتی- تصفیه نیمه صنعتی معمولا از هوزینگ‌های 20 اینچ اسلیم (لاغر) یا جامبو (چاق) استفاده میگردد. جنس مرغوب و استاندارد بودن یک هوزینگ از نکات بسیار مهم می‌باشد.

هوزینگ

آدابتور دستگاه تصفیه آب خانگی

آدابتور دستگاه تصفیه آب اولین قسمتی است که برق وارد آن می‌شود و وظیفه این قطعه تبدیل برق 220 ولت شهری به 24 ولت مستقیم است. (البته در تصفیه آب نیمه صنعتی از برق 36 ولت استفاده می‌شود.) به دلیل اینکه ترانس ها دائما به برق وصل هستند و امکان اتصالی در آن ها وجود دارد. ممکن است باعث آتش سوزی شود. بنابراین درزمان هایی که نیاز به استفاده از دستگاه نیست پریز را از برق می‌کشیم.

آدابتور دستگاه تصفیه آب

بست فاضلاب

دستگاه ها از دوسیستم برای تصفیه آب خود استفاده می‌کنند که بعضی از آن ها آب دور ریز ندارند مانند دستگاهایی که از سیستم فیلتراسیون استفاده می‌کنند. گروهی دیگر از سیستم اسمز معکوس استفاده می‌کنند، که علاوه بر آب تصفیه شده مقداری پساب نیز تولید می‌کنند که باید دور ریخته شود.

پساب تولید شده از طریق یک شیلنگ به فاضلاب متصل می شود. (شیلنگ را باید وارد لوله فاضلاب کرد.) ممکن است در حالی که شیلنگ را وارد لوله فاضلاب می کنیم باعث مسدود شدن لوله فاضلاب یا در رفتن شیلنگ پساب شود.

بست فاضلاب به صورت دو تیکه ساخته شده است که با کنار هم قرار گرفتن این دو تکه یک محیط دایره ای ایجاد می شود وهمانند یک محافظ می تواند دور لوله قرار بگیرد.

ارتباط اتصالی بین این دو تکه از طریق پیچ و مهره برقرار می شود. مزیت این ارتباط پیچی باعث می شود بتوان بست فاضلاب را متانسب با قطر لوله تنظیم کرد. سمتی از این بست دارای سوراخی است که می تواند شیلنگ تصفیه آب را از آن عبور داد.

اگرچه پساب تولید شده توسط روش اسمز معکوس(آب خاکستری) دارای آلایندگی های صنعتی و شیمیایی زیادی است، اما می توانند در مصارف غیر آشامیدنی کاربرد داشته باشند.

بست لوله فاضلاب

سوییچ فشاربالا

این سوییچ مانند یک سنسور فشار بالای آب را تشخیص می دهد و همانند یک کلید جریان برقی که از آن عبور می کند باعث قطع و وصل شدن آن می‌شود.

سوویچ فشار پایین

این سوییچ با خاصیت سنسوری که دارد به کنترل فشار ورودی آب به دستگاه تصفیه می پردازد در واقع زمانی که آب شهری قطع باشد این سوییچ باید جریان برق را قطع کند.

سوویچ-فشار-پایین

شیر برقی

این شیر زمانی که دستگاه را روشن می‌کنیم، باعث ورود آب به دستگاه می‌شود. همچنین زمانی که دستگاه خاموش می‌شود، باعث بسته شدن شیر آب ورودی به دستگاه است.

شیر برقی

سختی سنج اینلاین

این دستگاه که نام دیگر آن TDS است، می‌تواند با سرعت زیادی و به صورت دیجیتالی میزان سختی آب را اندازه گیری کند.این تجهیز بیشتر در دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی ‌استفاده می‌شود. سختی سنج به صورت اینلاین است به این معنی که دارای یک سوکت بوده و می‌تواندTDS  آب را به طور دائم خوانده و عدد را نشان دهد.

علاوه بر موارد ذکر شده زمانی که دستگاه ورودی کار می‌کند و آب ورودی قطع می‌شود و یا زمانی که برق دستگاه قطع می‌شود این قطعه می‌تواند این علائم را نشان دهد.

سختی سنج تصفیه آب

اتصالات دستگاه تصفیه آب خانگی

برای ارتباط بین اجزای دستگاه تصفیه آب از جمله شیلنگ ها، فیلترها  و دیگر قطعات استفاده می شود.

پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس پمپ باعث بالا بردن فشار آب جهت تغذیه سیستم های ممبران می شود. پمپ ها وظیفه دارند حداقل فشار کاری دستگاه های ممبران را فراهم کنند.

این تجهیز دارای چند  قسمت اصلی می باشد. یکی بدنه و سیم پیچ اصلی و دیگری کلگی پمپ که این قسمت باعث اتصال پمپ به موتورمی شود. اغلب خرابی هایی پمپ در قسمت کلگی اتفاق می افتد.

در صورتی که پس از بررسی های اولیه پمپ درست کار کند ولی گیج فشار کمتر از مقدار تعیین شده را نشان دهد احتمالا با تعویض کلگی یا هد پمپ درست کار می کند.

البته باید دقت کنیم مواردی از قبیل خرابی شیر برقی نیز ممکن است سبب افت فشار شود. این پمپ با نام های دیافراگمی یا پوستر پمپ نیز شناخته می ‌شود. به طور معمول برای دستگاه تصفیه آب خانگی پمپ 24 ولت استفاده می ‌شود. تمام پمپ های دستگاه تصفیه آب خانگی شبیه هم هستند.

پمپ دستگاه تصفیه آب

گیج فشاردستگاه تصفیه آب خانگی

این گیج در اکثر دستگاه های تصفیه آب وجود دارد. فشار آب خروجی از پمپ را به سمت فیلتر ممبران نشان می دهد. این قطع دو نوع  رو غنی و خشک به بازار عرضه می شود. درون گیج های روغنی گیلیسرین وجود دارد که ارتعاشات زیاد عقربه را خنثی می کند. هم چنین گیج های روغنی ازطول عمر بیشتر و عملکرد بالاتری بر خوردار هستند.

گیج فشار

سه راه استیل دستگاه تصفیه آب خانگی

این دستگاه برای گرفتن یک انشعاب از لوله آب شهری است و بر روی لوله ی آب شهری با قطر 3/4 نصب می‌شود. برای این قطعه می تواند از نوع تک قلو ودو قلو  باشد که تفاوت های جزیی با هم دارند. در نوع دو قلوی آن، هر دوی این قطعات دارای منصب ورودی و خروجی می‌باشد. تنها تفاوت این دو قطعه دو قلو وجود یک سوراخ بر روی یکی از قطعات است که برای نصب شیر ورودی تصفیه آب کار برد دارد.

سه راه استیل

شیر تنظیم املاح(شیر میکس)

این شیر در قسمت بالای دستگاه تصفیه آب نصب می‌شود  و معمولا از جنس پلاستکی یا استیل است . وظیفه این شیر تنظیم درجه سختی آب با توجه به املاح موجود در آن است. این امری به این دلیل است که دستگاه تصفیه آب ،سختی آب را به شدت کاهش می‌دهد که مطلوب ما نیست.

شیر تنظیم املاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *