تاسیسات گرمایش و موتورخانه

اجزای مشعل گازوئیلی

قطعات مشعل گازوئیل سوز

مشعل گازوئیل سوز مشعلی است که از سوخت گازوئیل به عنوان سوخت مصرفی خود استفاده می‌کند و قابل استفاده برای مکان‌هایی است که دسترسی به گاز شهری ندارند. برای انتخاب یک مشعل مناسب شما نیاز به شناخت اجزای مشعل گازوئیلی دارید که در این نوشته به آن پرداخته شده است.

1- الکتروموتور(دینام)

الکتروموتور جزئی از مشعل گازوئیل سوز است که عامل حرکت پمپ بوده و وظیفه تزریق هوا بوسیله یک پروانه به محفظه احتراق را دارد.

الکتروموتورهای به کار رفته در مشعل گازوئیلی می‌تواند در ظرفیت‌های پایین، از نوع 1450 دور در دقیقه و در ظرفیت‌های بالا، از نوع 2900 دور در دقیقه باشد؛ همچنین این الکتروموتورها با توجه به ظرفیت مشعل گازوئیلی می‌تواند از نوع تکفاز و یا سه فاز باشند.

2- بادزن (فن یا پروانه)

بادزن مشعل‌ها از نوع گریز از مرکز (سانتریفوژ) است که بر روی محور الکتروموتور نصب می‌گردد. پروانه با حرکت الکتروموتور به حرکت در می‌آید و ذرات هوای بین پره‌ها را همراه فن به چرخش در می‌آورد.

در اثر نیروی گریز از مرکز، هوا از لبه‌ی پره‌ها به داخل محفظه‌ی حلزونی شکل پرتاب می‌شود و به طرف محفظه احتراق هدایت می‌گردد. برای کنترل مقدار هوای بادزن در دهانه‌ی مکش آن یک دمپر قرار می‌دهند.

تنظیم آن در مشعل‌های کوچک به صورت دستی و ثابت است ولی در مشعل‌های بزرگ به وسیله‌ی یک موتور کنترل شده که متناسب با مقدار سوخت کم و زیاد می‌شود، می‌باشد.

3- پمپ گازوئیل

پمپ گازوئیل به کار رفته در مشعل گازوئیل سوز از نوع فشار مثبت بوده و دارای ساختمان چرخ دنده‌ای می‌باشد. بر روی پمپ یک مسیر برای ورود گازوئیل به پمپ و یک مسیر برای برگشت گازوئیل اضافی پیش بینی شده است.

از آن جایی که این پمپ‌ها از نوع فشار مثبت می‌باشند، مسیر برگشت گازوئیل اضافی، جهت محافظت پمپ از آسیب دیدگی به هنگام تنظیم گازوئیل خروجی برای آن‌ها پیش بینی شده است.

بر روی بدنه پمپ دو عدد پیچ قرار دارد که در کنار یکی حرف P و در کنار دیگری حرف V نوشته شده است. P برای نصب فشار سنج و کنترل فشار خروجی پمپ (برای پمپ‌های گازوئیل در مشعل‌ها حدود 7 بار) و دومی پیچ هواگیری می‌باشد. همچنین یک پیچ تنظیم گازوئیل که معمولا دو سو می‌باشد در قسمت روبروی محل خروج گازوئیل به سمت شیر برقی قرار دارد.

4-شیر برقی (شیر مغناطیسی)

معمولا در مسیر عبور سوخت از پمپ به دهانه مشعل یک شیر برقی قرار می‌دهند تا در زمان خاموش بودن مشعل از نشت گازوئیل به داخل محفظه احتراق جلوگیری کند.

شیر برقی بکار رفته در مشعل گازوئیلی از نوع نرمال بسته یا NC می‌باشد که فرمان قطع و وصل خود را از قسمت کنترل کننده‌ی مشعل گازوئیلی دریافت می‌کنند.

5- کوپلینگ

قطعه‌ای است که حرکت الکتروموتور را به پمپ منتقل می‌کند و معمولا از جنس پلاستیک است. در این قطعه یک لقی جزئی بین محور الکتروموتور و پمپ ایجاد می‌شود تا در لحظه‌ی راه اندازی اینرسی پمپ روی الکتروموتور نباشد و الکتروموتور راحت تر بتواند به حرکت در آید.

در صورت گریپاژ کردن پمپ معمولا کوپلینگ می‌شکند و موتور هرز می‌شود. در نتیجه الکتروموتور از خطر سوختن محفوظ می‌ماند.

مطالعه بیشتر: کاتالوگ مشعل گازوئیلی ایران رادیاتور و راهنمای انتخاب آن

6- نازل

نازل یکی از مهمترین و انتهایی‌ترین قطعات مسیر سوخت مشعل گازوئیل سوز، نازل می‌باشد که گازوئیل را به صورت پودر به مقدار معین و با زاویه معین به شکل مشخص و به صورت تصفیه شده به داخل دیگ می‌پاشد و بنابراین دارای 4 وظیفه به شرح ذیل است:

  • پاشش گازوئیل با شکل مشخص

    نازل‌ها را با توجه به شکل پاشش آن‌ها به سه ترتیب تو پر یا S نیمه پر یا B و توخالی یا H دسته‌بندی می‌نمایند. شکل پاشش نازل‌ها از لحاظ تیپ بستگی به شکل، حجم و نوع محفظه احتراق دارد.

  • توصیه می‌شود جهت تعیین تیپ نازل به کاتالوگ‌های سازنده دیگ مراجعه شود. به طور مثال در دیگ‌های چدنی حرارت مرکزی معمولا از نازل تیپ S یا توپر (شعله جمع) استفاده می‌شود.
  • تعیین زاویه پاشش

    معمولا نازل‌ها را از لحاظ زاویه پاشش در چهار نوع 30 ، 45 ، 60 و 80 درجه طراحی می‌کنند.

  • زاویه پاشش نازل بستگی به طول محفظه احتراق دارد. هر چقدر طول محفظه بیشتر باشد معمولا از نازل با زاویه کمتر استفاده می‌شود، در این مورد نیز توصیه می‌شود به کاتالوگ‌های سازنده دیگ مراجعه شود.
  • پاشش گازوئیل با مقدار معین


    یکی از وظایف نازل پاشش گازوئیل با مقدار معین می‌باشد که بستگی به سوراخ روی نازل دارد و قابل تغییر نیست. مقدار پاشش نازل را با یکی از واحدهای گالن بر ساعت( یاGPH ) لیتر بر ساعت یا کیلوگرم بر ساعت نشان می‌دهند.

  • معمولا نازل‌ها از سایز 0.85 GPH تا 7 GPH تولید می‌شوند. با توجه به مقدار پاشش نازل، مشعل گازوئیلی به سه دسته مشعل های 1 تا 3 ، 3 تا 5 ، 5 تا 7 دسته بندی می‌کنند. به همین علت در بین افرادی که در گذشته در زمینه تاسیسات فعالیت داشتنه‌اند مرسوم بوده که مشعل‌های گازوئیلی را بر اساس میزان مصرف سوخت، نامگذاری می‌کردند.
  • بدین صورت که مشعل‌هایی را که مصرف سوخت آن ها بین یک تا سه گالن در ساعت بوده را اصطلاحاً مشعل 1 تا 3 می‌نامیدند؛ به همین ترتیب مشعل‌ها در گروه‌های 3 تا 5 و 5 تا 7 نیز قرار می‌گرفتند.
  • اختلاط هوا و سوخت

    یکی از اصلی‌ترین وظایف نازل، پودر کردن گازوئیل و به چرخش درآوردن آن به هنگام پاشش در خلاف جهت چرخش هوا می‌باشد تا اختلاط هوا و سوخت کامل‌تر شده و گازوئیل به راحتی مشتعل شود.

7- ترانس جرقه زن

یک ترانسفورماتور جرقه باید ولتاژ خیلی زیادی را تولید کند تا باعث ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود شود. وظیفه این ترانس افزایش ولتاژ از 220 ولت در قسمت ورودی به 10,000 الی 15,000 ولت در خروجی می‌باشد.

8- الکترودهای جرقه زن

تمامی مشعل‌های گازوئیلی دارای دو الکترود جرقه هستند. ساختمان الکترودها شامل یک عایق چینی و یک میله فلزی از جنس فولاد ضد زنگ می‌باشد. محل نصب الکترودها در بالا و جلوی نازل است. وظیفه این الکترودها هدایت و متمرکز کردن ولتاژ تولید شده در ترانس به منظور ایجاد جرقه در نوک الکترودها می‌باشد.

به منظور ایجاد جرقه در نوک الکترودها بایستی آن‌ها در فاصله معینی از یکدیگر قرار بگیرند که این فاصله در مشعل گازوئیلی 3 الی 5 میلی‌متر می‌باشد. در ضمن الکترودهای جرقه نبایستی به هیچ یک از اجزای فلزی مشعل برخورد نماید.

همین که سوخت پودر شده‌ی در حال چرخش از نازل خارج شود با هوای متلاطم عبور کرده از شعله پخش کن مخلوط می‌شود؛ این مخلوط توسط جرقه‌ی بین سر الکترودها مشتعل می‌گردد.

9- شعله پوش

شعله پوش یکی از اجزای مشعل گازوئیلی و قطعه‌ای است که الکترودهای جرقه و نازل داخل آن قرار گرفته و باعث هدایت مناسب سوخت و هوا در یک مسیر معین به داخل اتاقک احتراق می‌شود. همچنین شعله پوش مانع رسیدن آسیب به نازل و الکترودهای جرقه می‌شود.

10- شعله پخش کن

قطعه‌ای است که سر راه ورود هوا به محفظه احتراق قرار می‌گیرد و آن را خلاف جهت چرخش سوخت به چرخش در می‌آورد تا باعث اختلاط هرچه بهتر سوخت و هوا گردد.

11- دمپر تنظیم هوا

دمپر تنظیم هوا قطعه‌ای است که مقدار هوای مورد نیاز جهت تشکیل شعله را تنظیم می‌کند و ممکن است به صورت دستی یا برقی تنظیم شود.

12- فتوسل یا چشم الکتریکی

یکی دیگر از قطعات کنترل کننده مشعل گازوئیل سوز، فتوسل می‌باشد.

وظیفه فتوسل تشخیص وجود یا عدم وجود شعله می‌باشد و عملکرد آن به این صورت است که فتوسل در حالت عادی (نبودن شعله و تاریکی) به صورت یک نارسانا بوده و پس از برخورد اشعه مادون قرمز شعله به آن، تبدیل به رسانا می‌شود .

یک جریان چند میلی آمپر را از پایه 1 به پایه 2 رله منتقل می‌کند. در اینصورت رله تشخیص وجود شعله را می‌دهد. چنانچه به هر دلیلی (کثیف شدن فتوسل، بر عکس جا زدن آن و…) این جریان برقرار نشود رله دچار خطا شده و مشعل گازوئیل سوز ریست می‌کند.

13- بدنه‌ی مشعل

بدنه‌ی اغلب مشعل‌های گازوئیلی از نوع چدن ریخته گری است که قطعات مختلف مشعل بر روی آن نصب می‌گردد.

14- لوله‌های حامل سوخت

در مشعل گازوئیلی دو لوله حامل سوخت وجود دارد. یکی که نازک‌تر می‌باشد گازوئیل را از خروجی پمپ به قبل از شیر برقی می‌رساند و دیگری گازوئیل را از شیر برقی تا دهانه مشعل و نازل منتقل می‌کند.

15- رله مشعل گازوئیلی

رله در واقع مغز مشعل گازوئیلی بوده و یک کلید الکترونیکی نیمه هوشمند می‌باشد. این کلید از تعدادی قطعات الکترونیکی و دو برد الکترونیکی تشکیل شده است.

وظیفه رله ایجاد هماهنگی بین اجزای مختلف و ترتیب کارکرد آن‌ها می‌باشد، تا شعله تشکیل شود. رله‌ها در انواع مختلفی در بازار تولید و عرضه می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها رله مدل 701 گازوئیلی ( 9 پایه ) می‌باشد.

16- منبع ذخیره گازوئیل

به منظور ذخیره سازی گازوئیل مورد نیاز مشعل از منابع ذخیره سوخت استفاده می‌شود.

بهتر است این مخازن در خارج از فضای موتوخانه نصب شوند اما چنانچه این عمل میسر نباشد می‌توان آن‌ها را در داخل فضای موتورخانه قرار داد به شرطی که فاصله آن تا شعله حداقل 2 الی 3 متر باشد و بهتر است فضای قرارگیری مخزن توسط یک تیغه (دیوار آتش) از فضای قرارگیری دیگ و مشعل جدا شوند.

مخازن را هم می‌توان بر روی زمین قرار داد و یا اینکه آن‌ها را به صورت دفنی نصب نمود. در صورت دفن مخزن بایستی لبه بالای مخزن تا کف حداقل 3 فوت یا 1 متر فاصله داشته باشد و در اطراف مخزن فضای کافی برای سرویس و نگهداری پیش‌بینی شود.

امیدواریم که این مقاله اجزاء مشعل گازوئیل سوز را به صورت واضح تشریح کرده باشد. چنانچه این نوشته از نظر شما نیاز به تکمیل داشته باشد آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات شما جهت بهبود و ارتقای آن هستیم.

مطالعه بیشتر: کاتالوگ مشعل دوگانه سوز ایران رادیاتور

انتخاب یک مشعل مناسب و متناسب با کاربری مورد نظر نیازمند شناخت اجزای مشعل گازوئیلی است که در این مقاله این اجزا شرح داده شد، اما چنانچه نیاز به مشاوره قبل از خرید داشته باشید کارشناسان ما در شرکت ایران پیلوت آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *