تاسیسات گرمایش و موتورخانه, تجهیزات و سیستمهای تهویه مطبوع

بهترین سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان

بهترین-سیستم-های-سرمایشی-و-گرمایشی-برای-خانه

انتخاب بهترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی برای خانه بستگی به عوامل مختلفی از قبیل: شرایط آب و هوایی، نوع انرژی و میزان مصرف آن، فضای ساختمان و نیازهای اساسی دمایی و رطوبتی آن، قیمت اولیه دستگاه و … دارد.

بنابراین برای خرید سیستم سرمایشی و گرمایشی برای خانه باید اطلاعاتی در مورد انواع دستگاه‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع را بسته به شرایط خود انتخاب کنید.

سیستم‌های تهویه مطبوع، یا سرمایشی هستند یا گرمایشی یا تلفیقی از هر دو. در این مقاله سعی داریم هفت مورد از این دستگاه‌ها را خدمت شما معرفی کنیم.

1- کولر گازی

خانه ای که کولرگازی دیواری رو دیوار آن نصب شده است

کولر گازی نوعی از دستگاه تهویه هوا می‌باشد که هم قابلیت گرمایش و هم قابلیت سرمایش دارد و با سیکل تبرید تراکمی کار می‌کند. کولرهای گازی از برق به عنوان انرژی مصرفی استفاده می‌کنند و در واقع مصرف برق بسیار بالا یکی از معایب عمده این دستگاه‌ها بوده است.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و کمپرسورهای کم مصرف موجود در بازار، کولرهای گازی رده انرژی A بازدهی بالایی را کسب کرده‌اند. این سیستم‌ها قابل نصب به صورت جداگانه برای هر واحد ساختمانی بوده و برای منازل مسکونی و آب و هوای حاره ای و گرمسیری، معتدل مناسب هستند.

2- اسپلیت

انواع مختلف اسپلیت مناسب برای خانه

اسپلیت ها نسل پیشرفته کولرهای گازی هستند و از سیستمی مشابه کولر گازی برای خنک کردن استفاده می‌کنند. اما اسپلیت ها مزیت‌هایی نسبت به کولرهای گازی دارند که عبارتند از: مصرف کم برق، تنظیم رطوبت هوا، هوای پاک و تمیز با استفاده از فیلترهای گوناگون، ظرفیت بالا، خنک کنندگی سریع و یکنواخت، کم صدا بودن.

اسپلیت ها بهترین انتخاب جهت رهایی از مشکلات و دستیابی به سرمایش و گرمایش مطبوع و مستقل می‌باشد و برای منازل مسکونی مناسب هستند؛ اما استفاده از این سیستم‌ها برای مجتمع‌های بزرگتر مانند برج‌ها به خاطر لوله کشی‌های طولانی، تعداد زیاد کانال‌ها و طول آنها مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

3- دستگاه GHP

دستگاه تهویه مطبوع GHP مناسب مجتمع های مسکونی

دستگاه GHP(مخفف Gas Heat Pump)  یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع است که هم ظرفیت سرمایشی و هم ظرفیت گرمایشی دارد. سوخت اصلی آن در هر دو حالت سرمایشی و گرمایشی گاز طبیعی شهری است و بر پایه یک موتور احتراق داخلی گاز سوز و سیکل تبرید تراکمی کار می‌کند.

این دستگاه به علت مصرف گاز برای سرمایش، هزینه‌های سنگین مصرف برق در تابستان را کاهش می‌دهد و با توجه به بهای پایین گاز نسبت به برق در ایران این مورد یکی از به صرفه‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع سرمایشی گرمایشی در ایران به شمار می‌رود.

البته دستگاه GHP مصرف برق نیز دارد ولی مصرف برق آن اندک بوده و فقط برای راه اندازی سیستم کنترلی و فن‌های کندانسور است و با یک برق تک فاز تأمین خواهد شد.

این دستگاه به صورت کاملا یکپارچه می‌تواند تمامی نیازهای برودتی و حرارتی یک ساختمان را برآورد کند. در این سیستم دمای هر اتاق یا فضای داخلی ساختمان به بهترین شکل ممکن و به صورت کاملا هوشمند و مستقل از سایر اتاق‌ها و فضاها تنظیم می‌گردد و برای ساختمان‌هایی که با مشکل تأمین برق مواجه هستند بهترین گزینه می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های این سیستم می‌توان به عدم نیاز به وجود متعلقاتی چون موتورخانه، دیگ بخار یا دیگ آبگرم، برج خنک کن، پست برق سه فاز و سایر تجهیزات موتورخانه‌ای و تاسیسات لوله کشی آب اشاره کرد.

4- دستگاه VRF

شناخت سیستم مرکزی vrf برای خانه

دستگاه VRF مخفف سه کلمه Variable Refrigerant Flow (به معنی جریان متغیر مبرد) است. منظور از متغیر بودن جریان مبرد این است که در سیستم‌های تراکمی مانند چیلر تراکمی، جریان مبرد ورودی به اپراتور، همواره مقدار مشخص و ثابتی دارد ولی در سیستم VRF که بر پایه سیکل تبرید تراکمی(همانند چیلر) کار می‌کند، این قابلیت وجود دارد که مقدار جریان مبرد ورودی به هر یونیت داخلی (فن کویل‌ های نصب شده در داخل ساختمان) را می‌توان کنترل کرد و در نتیجه این امکان را به هر یونیت داد که به طور جداگانه و مستقل، دمای محیط اطراف خود را تنظیم نمایند.

این دستگاه دقیقاً مشابه GHP است با این تفاوت که تماماً(هم در حالت سرمایشی و هم در حالت گرمایشی) با برق کار می‌کند، به همین دلیل برای حالت گرمایش مانند GHP بهینه نیست و معمولا در ساختمان‌هایی که از سیستم VRF استفاده می‌شود یک موتورخانه هم به عنوان سیستم مکمل گرمایش در نظر گرفته می‌شود.

از جنبه نحوه کارکرد، سیستم اسپلیت مرکزی VRF (و همچنین GHP) مانند کولرهای گازی می‌باشند با این تفاوت که یک یونیت بیرونی بزرگ با ظرفیت بالا را شامل شده و یونیت‌های داخلی متعدد به آن متصل می‌شوند.

این سیستم نیازمند لوله کشی گاز مبرد به داخل ساختمان بوده و بدلیل استفاده از تکنولوژی‌های روز از جمله کمپرسورهای اینورتر کم مصرف و فیلترهای تصفیه هوای گوناگون و همچنین عدم اشغال فضای زیاد دارای محبوبیت بسیار شده‌اند و در آپارتمانهای مسکونی از واحدهای کوچک گرفته تا ساختمان‌های چند طبقه کاربرد دارند.

سیستم تهویه مطبوع VRF  تمامی نیازهای سرمایشی، گرمایشی، کنترل دقیق دما، شدت جریان هوا و فیلتراسیون هوای ورودی را انجام می‌دهد.

5- چیلر

بررسی سیستم سرمایشی و گرمایشی چیلر

چیلر یا سرد کن دستگاهی است که با استفاده از سیکل تبرید تراکمی یا جذبی، یک سیال که معمولاً آب است را سرد کرده و آن را به واحدهای توزیع کننده هوای سرد، نظیر فن کویل یا هواساز جهت سرد کردن و کاهش رطوبت هوا ارسال می‌کند. چیلرها به طور کلی به دو نوع چیلر جذبی و چیلر تراکمی تقسیم می‌شوند.

به طور معمول از چیلرها جهت ایجاد سرمایش استفاده می‌شود اما چنانچه به بویلر متصل شود و آبگرم مورد نیاز تهیه شود می‌توان از  آن جهت ایجاد گرمایش نیز استفاده کرد.

چیلرها از مطمئن‌ترین سیستم‌ها در بین سیستم‌های تهویه مطبوع بوده و طول عمر بالایی دارند. چیلرها دستگاه‌های سرمایشی مرکزی بوده و برای سرمایش چندین واحد و یا ساختمان‌ها، برج‌ها و محیط‌های بزرگ استفاده می‌شوند و اصلا برای منزل مسکونی مناسب نیستند.

6- مینی چیلر

بررسی مینی چیلر برای انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی

مینی چیلرها نمونه کوچکتر چیلر‌ها هستند که همانند آن آب را سرد کرده و با پمپ به فن کویل‌ها یا هواسازهای داخل ساختمان ارسال می‌کنند و بدین صورت عمل سرمایش را انجام می‌دهند. مینی چیلرها هم می‌توانند تک منظوره و سرمایشی باشند و هم می‌توانند دو منظوره و سرمایشی و گرمایشی باشند.

مینی چیلر ها بهترین سیستم سرمایشی برای ساختمان‎هایی هستند که در آنها هدف، سرمایش هر واحد به صورت مستقل و جدای از سایر واحدها است. به این مفهوم که هر مینی چیلر(معمولا با ظرفیت های 2 تا 10 تن تبرید) را می‌توان به چندین فن کویل از یک واحد ساختمان نصب و دمای هوای هر فن کویل را نیز مستقلاً تنظیم نمود.

مهمترین دلیل استفاده از مینی چیلر این است که مشکلات مربوط به موتورخانه مرکزی را از بین برده و به شکل کاملاْ مجزا و مستقل عمل می‌کنند. بدین ترتیب هزینه‌های هر واحد ساختمان به طور کامل مشخص است چرا که هر واحد ساختمان به صورت مستقل به یک دستگاه مینی چیلر مجهز است.

7- پکیج یونیت

پکیج یونیت مناسب برای سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان

پکیج یونیت که به آن روفتاپ پکیج نیز گفته می‌شود دستگاهی است که از ترکیب هواساز و چیلر تراکمی هوا خنک تشکیل می‌شود و معمولاً عمل گرمایش، سرمایش، فیلتراسیون و تنظیم رطوبت هوا را انجام می‌دهند. این سیستم از مهمترین دستگاه‌های تهویه مطبوع برای ساختمانهای بزرگ است.

پکیج یونیت هم دارای ظرفیت سرمایشی و هم گرمایشی است و نحوه عملکرد آن بدین صورت است که  هوا پس از سرد شدن یا گرم شدن در این دستگاه، با استفاده از کانال کشی در ساختمان توزیع می‌شود. این دستگاه  بدون برهم زدن نمای ساختمان در پشت بام نصب می‌شود.

چنانچه در زمینه خرید بهترین سیستم سرمایشی و گرمایشی برای خانه نیاز به مشاوره داشته باشید کارشناسان ما در ایران پیلوت آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *